Статьи на различные темы.

Статьи по безопасности

Готельна СКУД: пам'ятка проектувальнику

Електронні замки для номерів
Мета даної статі - допомогти вам коректно скласти список вимог до готельної СКУД, і на його основі підбирати оптимальне рішення (в ідеалі - кілька) з наявних на ринку.  Дозволю собі припустити, що на цьому етапі вдалося переконати передбачуваного замовника у правильності вибору саме перезаписуваних RFID-карт ), І при обговоренні подальших питань ми будемо спиратися саме на цю технологію.

СКД


Ці пристрої є наймасовішою частиною будь готельної СКУД, тому в списку питань вони і опинилися на другому місці відразу після карт.
Можна, звичайно, згадати про можливі винятки з цього правила: існують готельні СКУД, в яких застосовуються настінні зчитувачі з електро защіпками або, наприклад, електронні циліндри, але це екзотика, обговорення якої в рамках даної статті не передбачалося.
Як і у випадку з картами, готельної специфіки у вимогах до електронних замках для номерів хоч відбавляй - і більшість фахівців, які звикли працювати з офісними СКУД, не відразу звертають на це увагу. А дарма, зневага чи незнання специфіки може обернутися серйозними наслідками.
Вимоги до замків для гостьових номерів розділимо на 2 групи: обов'язкові до виконання і опціональні.

До обов'язкових належать вимоги, які повинні виконуватися БУДЬ-ЯКИМ замком, який виробник назвав «готельним». Всі вони (вимоги) продиктовані або технологією організації бізнесу в готелі, або правилами забезпечення безпеки. Частина функцій реалізується програмно, а частина виключно на рівні механіки. Невиконання будь-яким претендентом на участь у тендері на готельну СКУД хоча б одного з перерахованих вимог повинно автоматично вести до його виключення зі списку учасників.

«Обов'язковий» список:
1. Інтуїтивно-зрозумілі правила використання замку.
2. Робота за принципом «новий гість - новий ключ».
3. Автоматичне замикання по виходу з номера.
4. Реалізація режиму «Не турбувати» і різні правила доступу для категорій користувачів (гість, покоївка, співробітник служби безпеки і т.д.) при його включенні.
5. Вільний вихід зсередини і функція «Антипаніка».
6. Максимальна (повна) автономність замку.
7. Можливість поселення гостей «без комп'ютера».
8. Аудит відкриттів в пам'яті замка.

Опишемо їх більш докладно.
1. На відміну від офісу, кожному новому гостю інструктаж з правил використання системи доступу не прочитаєш. Та й селяться в готель не тільки «просунуті юзери», а й діти, літні люди. Крім того, за відомої готельної жарті «середньостатистичний гість злегка нетверезий і сильно неголений (або навпаки)» - так що правила відкривання дверей номери повинні бути максимально прості і зрозумілі навіть «на автопілоті».

2. «Новий гість - новий ключ». Це закон, завдяки якому і з'явилися пристрої, що отримали назву «готельний замок». Його зміст зводиться до того, що будь-який знову заїжджає в номер гість повинен бути впевнений, що ніякий інший з раніше проживали в цьому номері постояльців більш туди потрапити не зможе. У разі звичайного механічного замка реалізувати це правило можна, тільки замінюючи ключовий циліндр по виїзду кожного гостя. Тому як Ви не можете бути впевнені, що виїхав гість не зробив дублікат ключа від номера в найближчому метало ремонті (на металеві ключі в готелях тому й вішали масивну «грушу», щоб запобігти можливість винесення ключа за межі готелю).
В електронному замку принцип «новий гість - новий ключ» повинен працювати абсолютно автоматично, без участі людини. При поселенні гостя адміністратор готелю не повинен замислюватися про те, які саме додаткові дії треба зробити для скасування ключа раніше поїхав гостя - за нього це повинна робити система і замок. Зауважу, що в готелях давно вже нормальною практикою вважається ситуація, при якій гість по виїзду може забрати з собою гостьову карту (як сувенір, на якому до того ж є всі координати і телефони готелю), тому закон «новий гість - новий ключ» настільки актуальне.

3. На відміну від звичайної квартирної двері, двері номера повинна бути завжди замкненою. Гість для замикання номера не повинен вставляти (пред'являти) ключ - досить просто зачинити двері. У деяких країнах існує спеціальну вимогу, згідно з яким після закривання дверей номера замок якийсь час повинен залишатися відкритим. Наприклад, якщо гість вийшов в коридор і зачинив двері, але в цей момент зрозумів, що через пожежу йому буде набагато безпечніше в номері - у нього повинна бути можливість повернутися без використання картки. І хоча у нас в країні таких вимог поки немає - краще, якщо система передбачає включення такої функції програмним чином.

4. Режим «Не турбувати», я думаю, в особливій розшифровці не потребує. Однак при цьому варто чітко розуміти, що навіть у цьому режимі співробітник готелю з відповідними повноваженнями ПОВИНЕН мати можливість потрапити в номер. Дуже бажано, щоб це була саме електронна функція, а не спеціальний механічний ключ, за яким потрібно буде ще кудись йти. Адже гостю може стати погано, і самостійно відкрити двері зсередини він просто не зуміє. При проживанні в номері відразу декількох гостей також бажано мати вибір, дозволити чи ні другого гостю відкрити двері в режимі «Не турбувати». А то ж «сильно втомлений» від переговорів командировочний може заснути богатирським сном, заперевшісь зсередини, а його настільки ж «втомлений» колега швидше відкриє двері плазом, ніж піде розбиратися на стійку розміщення.

5. Вільний вихід зсередини і функція «Антипаніка» - дуже важливі вимоги до готельного замку, причому працювати вони повинні виключно на рівні механіки, незалежно від стану електронної частини замку. Продиктовані вони прагненням зберегти життя і здоров'я гостей, наприклад, при пожежі. Адже за законодавством готель, насамперед, відповідає за життя і здоров'я гостей - і тільки потім за їхні речі і цінності! З вільним виходом, я думаю, все більш-менш зрозуміло: натиснув на ручку - вийшов. Ніяких кнопок виходу, ніяких зчитувачів зсередини номера в готелі ставити просто не можна! (так що з ідеєю поставити на двері номера магнітний замок доведеться розпрощатися). З «антипаніка» трохи складніше - це вимога, згідно з яким навіть при замиканні замку зсередини на ригель (у більшості випадків так включається режим «Не турбувати»), вихід по колишньому повинен здійснюватися простим (і одноразовим) натисканням на ручку. Звичайний квартирний замок, наприклад, так не відкриєш - потрібно спочатку повернути поворотну кнопу (або ключ) щоб прибрати ригель, і тільки потім можна вийти, натиснувши на ручку. У готелі так не можна - точніше, так не повинно бути в готелі, який піклується про життя своїх гостей. Правило це, як часто буває з пожежними нормами, написано «кров'ю» - нехтувати ним як мінімум не надто розумно. Нагадаю: працювати ці правила повинні на рівні механіки! Навіть якщо через пожежу зовнішня частина замку разом з електронікою просто розплавилися - гість все одно повинен відкрити двері, просто натиснувши на ручку замку.
6. Вимога забезпечення «автономності готельного замку» може дещо збити з пантелику фахівців в області безпеки - «автономними СКУД» позначаються принципово інші типи систем, що функціонують без участі комп'ютера. Тут же під «автономністю» розуміється можливість збереження нормальної працездатності замку, що є частиною єдиної системи, при будь-яких станах центрального комп'ютера, ліній зв'язку, харчування тощо Навіть якщо у всьому готелі вимкнули світло - гість все одно ПОВИНЕН потрапити в номер, адже не може ж він ночувати в коридорі. Виходячи з цієї вимоги, готельні системи і почали розвиватися від електронного замка, що працює від стандартних батарей. При цьому, не використовуючи ніяких магістральних (проводових) каналів зв'язку з центральним комп'ютером. Як я і писав на самому початку першої частини статті - «надійність насамперед». Однак майте на увазі: при сучасному розвитку технологій відсутність проводового каналу зв'язку зовсім не означає, що електронний замок на дверях номера не може працювати в режимі реального часу.
7. Поселення «без комп'ютера» - це продовження вимоги по максимальної автономності, але вже з урахуванням програмних властивостей системи. На практиці ця можливість реалізується за допомогою спеціальних карт, що випускаються заздалегідь - «на чорний день», так би мовити. Бо якщо у вас в готелі раптом трапилися проблеми з електрикою (або, наприклад, «наказав довго жити» сервер разом з базою даних СКУД), ви повинні забезпечити не тільки можливість попадання в номер для вже проживаючих гостей, але і поселення для знову заезжающих . Причому поселення не «за допомогою покоївки, яка вам зараз відкриє номер своєю карткою», а завдяки тим самим запасним картам, що знаходяться в сейфі на стійці розміщення. Вони також повинні працювати за принципом «новий гість - новий ключ» по відношенню до звичайних гостьовим картам.

8. Аудит відкриттів в пам'яті замка - найпростіше для фахівців вимога. Без аудиту такий замок до поняття «СКУД» взагалі не мав би ніякого відношення. Хоча функція ця з'явилася не заради боротьби за термін, а для забезпечення можливості контролю персоналу і як інструмент боротьби з помилковими звинуваченнями у крадіжці з номера. А це вже одна з головних складових системи забезпечення фінансової безпеки готелю, ні менше, ні більше. Розмір архіву подій в пам'яті замка, технології його передачі в центральний комп'ютер і т.д. хоч і є важливими характеристиками кожної конкретної системи, але при виробленні загальної концепції готельної СКУД їх поки що можна особливо не зачіпати.

Обстеживши весь цей перелік обов'язкових функцій, можна задатися питанням: «Якщо всі вони і так повинні виконуватися БУДЬ готельної СКУД, навіщо тоді їх перераховувати і обговорювати з замовником?». Я неодноразово стикався з ситуаціями, коли замовник (або власник) просто не замислюється про такі очевидні в общем-то речах. Тому він не завжди розуміє, чому на двері номера не варто ставити звичайний «квартирне» замок і чим йому це може загрожувати.
Тепер перейдемо до «довільній програмі», тобто до опціональним функціям, які може (повинен) виконувати готельний замок.
Можливість аварійного відмикання електронного замка механічним ключем. Мене, відверто кажучи, завжди бентежать постачальники, які ставлять цю функцію мало не в розряд обов'язкових. По-перше, в будь готельної системі обов'язково присутній програматор, одна з функцій якого якраз аварійне (але електронне!) Відмикання замка. А по-друге, електронні замки якраз і були придумані, щоб від металевих ключів позбутися. На практиці, цей «аварійний» ключ вам знадобиться тільки у випадку, якщо електроніка остаточно вийшла з ладу і навіть програматором замок відкрити не вдається. Якщо постачальник дуже активно цю функцію нав'язує, варто поцікавитися, а чи все нормально у його систем з надійністю? Безумовно, в будь-якій електронній системі можна виключити вірогідність повного виходу замку з ладу. Але в нормальній (тобто надійної) системі ймовірність такої події - «раз на десять років», а заплатити за механічні циліндри вам доведеться відразу, та ще й на весь готель. І «в навантаження» ви отримаєте небезпека неавторизованого копіювання та використання цих ключів, плюс можливість використання відмички ... А з рідкісним випадком виходу замку з ладу можна впоратися, відкривши його методом «пошкоджуючого розтину» - подібні технології передбачені в усіх системах, вони дозволяють досить швидко (літак адже відлітає, а гість не може забрати речі!) відкрити замок, пошкодивши всього кілька його деталей. Після чого вам не доведеться міняти ні двері, ні замок, а тільки пару його деталей. І це буде для готелю на порядки дешевше, ніж ставити механічні циліндри на всі замки відразу.

Сигналізація режиму «двері забута відкритою». Для офісів це стандартна функція точки доступу, а ось в готелі вона скоріше шкідлива, ніж корисна. І знову з двох причин:
а) гість може мати звичку приймати повітряні ванни, для чого він просто відкриє вікно і двері для провітрювання. І він навряд-чи зрадіє, якщо при цьому кожен раз до нього будуть вдаватися охоронці з питанням «а чому у Вас двері відчинені?».
б) в більшості готелів покоївка повинна прибирати номер при відкритих дверях. Так що сигналізація положення дверей може втратити всякий сенс.
Робота замку в онлайн режимі (тобто контроль його стану, отримання аудиту тощо в реальному часі). За останні пару років, ця функція - безумовний лідер рейтингу. І якщо років кілька тому замовник відразу ж забував про це бажання, як тільки чув вартість проводового рішення, то зараз бездротові технології в готельних СКУД дозволили зробити цю функцію цілком життєздатною за співвідношенням ціна / функціонал. Але не все так просто ... Онлайн замок - це ж не самоціль, а лише засіб. Тому ми завжди запитуємо замовника: «навіщо вам онлайн?». Хоча для нас відповідь давно очевидний - потрібен контроль номерного фонду для запобігання лівого поселення, а також контроль персоналу для підтримання дисципліни. Фактично - потрібна система визначення присутності в номерах з максимально гнучкою і зручною аналітикою. І ось тут-то і доводиться пояснювати замовнику, що ніякої онлайн замок ці завдання вирішити не може! Логіка тут проста: факт відкриття замку і факт входу в номер - зовсім не одне і те ж. А що, якщо гість відкрив двері тільки щоб закинути валізи і відразу пішов? З покоївки - історія така ж. Як зрозуміти, що вона була в номері якийсь час, а не відкривала двері тільки щоб вимкнути забутий гостем світло? З виходом з номера ще цікавіше. Навіть якщо замок і вміє реєструвати і запам'ятовувати факт натискання ручки замка зсередини (ця функція, до речі, одна з найкорисніших з розряду опціональних), Ви навряд чи зможете зрозуміти, хто саме натиснув на ручку (вільний вихід з номера - пам'ятаєте?), А по-друге, як зрозуміти: хтось вийшов з номера або когось впустили всередину? Онлайн замки бувають дуже корисні в специфічних готелях, наприклад, у великих курортних комплексах, коли гості селяться в декількох корпусах, розкиданих по величезній території, а карти видають і продляют тільки в адміністративному корпусі. У цьому випадку гостя можна переселити або продовжити його проживання без необхідності досить довгою пішої прогулянки в адміністративний корпус. А якщо Вам потрібна актуальна аналітика і контроль присутності в номерах? Справитися з цим може тільки окрема підсистема визначення присутності, про яку ми і поговоримо в наступній частині статті.
Але перш ніж завершити цю частину, я повинен додати немаленьку ложку дьогтю до тієї «бочці» функцій, які ми тільки що обговорювали. Я до сих пір жодного разу не згадав про таку характеристику електронного замка, як дизайн. Оскільки на смак і колір, як відомо, товаришів немає, давати якісь рекомендації по дизайну взагалі безглуздо. Хоча зрозуміло, що в готелі дизайн замку набагато більш важливий, ніж де-небудь в офісі або на підприємстві.
У моїй практиці бували випадки, коли тільки-тільки почався розмова з приводу можливостей систем закінчувався фразою «хочу он той симпатичний замок із золотою ручкою» ...

Так що краще бути готовим до такого повороту подій і заздалегідь уточнити, хто погоджує дизайн замків і наскільки він важливий в порівнянні з функціоналом системи.
Автор:  f+


Материалы по теме:

Безопасность на улице.

Біометричний ринок: прогноз розвитку.

Объективы