Статьи на различные темы.

Статьи по безопасности

5 способів шахрайства з картками ПриватБанку.

Просто чудеса винахідливості проявляють шахраї в гонитві за заощадженнями власників пластикових карт. А ті в свою чергу деколи проявляють чудеса довірливості, дозволяючи шахраям дочиста спустошувати не тільки власні рахунки, а й кредитні ліміти. Про хитрощах, якими користуються шахраї, щоб обдурити власників карт самого великого банку України, - про способи в деталях ...


Хоча втрат від шахрайства схильні власники карт будь-якого банку, ПриватБанк об'єктивно займає тут особливе місце. По-перше, тому що активні карти цієї установи в обігу складають більше половини від усього «пластику» на ринку - 51,5% або 19000000 карт. По-друге, тому, що банк пропонує ряд оригінальних послуг, які з одного боку, дають власникові карти ряд переваг (наприклад, можливість зняти гроші в банкоматі без карти), а з іншого - з необережності картотримачів стають зручною «лазівкою» для шахраїв.

Картка


На живця

Перш ніж застосувати свої хитрощі, шахраям спочатку потрібно приспати пильність майбутнього потерпілого. І часто їм вдається це зробити, запропонувавши жертві вчинити певні дії для досягнення на перший погляд потрібного результату. Найчастіше зустрічаються такі ситуації:

найпоширеніша «наживка» - дзвінок по оголошенню. Шахраї дзвонять людині, що розмістив оголошення про продаж чого-небудь на одному з популярних сайтів і спершу представляються покупцем. Правда, трохи дивно: такий покупець майже ніколи не торгується і не визнає інших способів оплати, крім перекладу на картку ПриватБанку. Продавців це часто насторожує, але ненадовго. Бажання продати товар якомога швидше, та ще й за вигідною ціною, переважує. Через деякий час жертві передзвонює вже другий із шахраїв і представляється співробітником банку. Нібито з перекладом виникли якісь проблеми і потрібно уточнити дані одержувача. Мета всієї афери - дізнатися персональну інформацію власника картки, необхідну для перекладу або зняття грошей з його карти одним з декількох способів (про які йтиметься далі);

другий спосіб «підкотити» до майбутньої жертви ще простіше перший - власнику карти відразу дзвонять нібито з банку, повідомляючи про «надійшов» на його ім'я перекладі. Якщо людина не чекає ніяких перекладів, то звичайно може засумніватися. Але якщо ні, то таким способом можна «зачепити» навіть того власника картки, який нічого не продає. Особливо часто на таку прийом попадаються власники соціальних карток - пенсіонери, молоді мами;

ще одна поширена виверт шахраїв розрахована на власників кредитних карт. Представившись співробітником банку, шахрай пропонує по телефону збільшити кредитний ліміт на карті. І нібито для цього - знову-таки випитує особисті дані власника картки;

ще один спосіб нерідко поєднується з одним з уже названих, але може використовуватися і самостійно. Липовий «співробітник банку» повідомляє власника карти, що йому потрібно замінити пін-код, і для цього просить назвати дані картки;

зустрічаються і більш оригінальні способи. Наприклад, в «приціл» шахраїв можуть потрапляти люди, які шукають роботу (зокрема, віддалену) через відповідні сайти. Після дзвінка «менеджера» з потенційною жертвою зв'язується «бухгалтер», який випитує дані карти нібито для зарахування зарплати, оформлення паливної картки тощо.

Коли власник карти вже достатньо залучений в «історію», розказану шахраями, вони переходять до технічному виконанню викрадення грошей. І хоча фантазія шахраїв в цьому відношенні здається безмежною, є «стандартні» способи, які зустрічаються найчастіше.

Спосіб перший: «Скажіть код з СМС»

ПриватБанк дає можливість зняти готівку в банкоматі без присутності карти. Відповідна послуга називається «Екстрені гроші». Щоб нею скористатися, картодержатель повинен подзвонити в банк і пройти ідентифікацію - назвати номер і термін дії картки, паспортні дані. Найчастіше саме цю інформацію шахраї намагаються дізнатися на першому етапі під одним з вищевикладених прийменників.

Після цього потрібно повідомити банківському співробітнику суму, яку ви хочете зняти, і вести в банкоматі восьмизначний код. Цей код надходить у вигляді СМС на номер мобільного телефону, прикріплений до вашої карті. Тобто шахраї як правило не можуть отримати код безпосередньо, оскільки він приходить власникові картки.

Парадокс полягає в тому, що найчастіше власник карти сам повідомляє код зловмисникам. Незважаючи на те, що в СМС міститься попередження про неприпустимість його розголошення. «Сказав, зараз прийде СМС-ка, назвіть код, що не кладучи трубку. Приходить СМС-ка, я природно читаю тільки код, текст не читаю », - пояснює свої дії один з учасників інтернет-форуму, що втратив таким чином круглу суму.

Найчастіше необхідність назвати код шахраї пояснюють тим, що гроші нібито перераховуються «з корпоративного рахунку», «з депозиту» або ще якимось «нестандартним» способом. Насправді, ні в одному з цих випадків ніяка ідентифікація одержувача - зокрема, через розголошення секретних кодів - не потрібно.

Ще більш дивно виглядає той факт, що багато жертв називають шахраям код кілька разів поспіль. Справа в тому, що за один раз за допомогою послуги «Екстрені гроші» не можна зняти більше 2000 гривень. Але наполегливість шахраїв і довірливість потерпілих, які називають шахраям одна код за іншим, через те, що попередній нібито не спрацював, іноді призводять до втрат десятків тисяч гривень.

Спосіб другий: «потрібно ввести код в банкоматі»

Судячи з відгуків жертв, друга за популярністю виверт шахраїв полягає в тому, що власника карти просять ввести якийсь код в банкоматі. Причини для цього шахраї називають ті ж, що і в попередньому випадку: переклад нібито не може бути зарахований на карту, а щоб це сталося потрібно «підтвердити» його отримання в банкоматі. При цьому шахраї просять жертву повідомити, коли вона буде біля банкомату, щоб по телефону «допомогти» з проведенням операції.

Зрозуміло, подібної процедури в українській банківській практиці не існує. Однак жертви найчастіше, не сумніваючись, піддаються на вмовляння шахраїв, йдуть до банкомату і скоюють продиктовані по телефону операції.

Тут можуть застосовуватися різні варіанти. Іноді «код» являє собою номер карти шахрая, і жертва власноруч під диктовку відправляє йому переказ через банкомат.

В іншому варіанті розвитку подій жертву просять зайти в меню «Налаштування - Установка фінансового номери» та ввести номер телефону шахраїв. Або як якийсь «код», або тому що власний номер жертви «не підтверджується». У результаті таких дій номер мобільного шахраїв виявляється прив'язаним до карти жертви, і вони вже самостійно можуть отримати СМС-код для зняття готівки або переказати гроші за допомогою мобільного банкінгу. «Щоб отримати заповітні гроші, шахраї вимагають підтвердити номер мобільного в банкоматі. Потім нібито номер не перевіряється, тому просять ввести той, який вони продиктують. Таким чином підв'язують картку до свого номера і виконують з нею всі фінансові операції », - розповідає потерпілий від такої схеми шахрайства учасник форуму.

Парадокс тут полягає в тому, що часто жертви навіть не помічають, що вводять не «код», а номер телефону або карти. Як і не замислюються над тим, які пункти меню вибирають в банкоматі, і не читають текст на екрані, що повідомляє, що виробляється відправка коштів на чужу картку.

Крім того, для зміни в банкоматі «фінансового номери» - номера мобільного, прив'язаного до карти - на нього надходить СМС-код від банку, який потрібно ввести в банкоматі. Код в даному випадку надходить шахраям, які повідомляють його жертві як якийсь «новий пін-код».

Спосіб третій: «підтвердження» перекладу СМС-кодом

Цей спосіб найчастіше застосовують як «запасний», коли два попередні не спрацювали, але іноді він використовується шахраями і як основний. Схема набагато простіше двох попередніх: нібито для «підтвердження» отримання переказу жертву просять переслати код на сервісний номер ПриватБанку - 10060. Виглядає досить невинно - адже це дійсно номер банку. Правда, сам код диктують або надсилають в СМС шахраї. Як правило, виглядає він наступним чином:

PAY100 + 1 234 + XXXXXXXXXX, або

SEND100UAH + +1234 + YYYYYYYYYYYYYYYY

Тут 100 - це сума (100 гривень, може бути інший), 1234 - останні чотири цифри номера картки жертви, XXXXXXXXXX і YYYYYYYYYYYYYYYY - відповідно номера мобільного телефону або карти шахраїв.

У першому випадку жертва переводить гроші на мобільний рахунок шахраїв, у другому випадку - прямо на карту. «Я відразу не помітив, що це код поповнення чужого мобільного телефону, - того ж, з якого шахрай мені дзвонив, так що« розвели »мене на 125 гривень», - ділиться спогадами учасник форуму - жертва такої схеми шахрайства. Очевидно, що спосіб найкраще працює з тими власниками карт, які раніше ніколи не користувалися послугою СМС-банкінгу.

Спосіб четвертий: «поповніть рахунок»

Цей спосіб використовується не сам по собі, а в комбінації з будь-яким з вищеназваних і дозволяє шахраям пограбувати навіть тих картотримачів, у кого немає грошей на картковому рахунку - звичайно ж, не без їх власноручного допомоги. Якщо на рахунку потенційної жертви немає або зовсім мало коштів, шахраї просять її їх туди внести, пояснюючи, що «переклад не може бути зарахований на порожній рахунок». У деяких випадках шахраї відразу просять надати номер картки, залишок на якій перевищує суму переказу.

Або кредитної картки: нібито на звичайну переказ не зараховується, а насправді - щоб «підчистити» кредитний ліміт. Зрозуміло, ніяких вимог щодо розміру залишку на картці і його наявності для зарахування переказу у банків немає. Подібні хитрощі націлені на те, щоб на рахунку з'явилася чимала сума, яку шахраї зможуть вкрасти.

При цьому багато жертви, нітрохи не засумнівавшись, відправляються в банк і поповнюють карту. Причому не на 5-10 гривень, а відразу, наприклад, на тисячу. Чим, звичайно, радують шахраїв, але засмучуються самі, коли виявляють, що гроші з рахунку були відразу ж зняті. «Виконавши всі їхні інструкції, я через півгодини виявила, що з моєї картки списані всі гроші, які я сама особисто поклала годину назад», - згадує ще одна постраждала від шахраїв учасниця форуму.

Спосіб п'ятий: удар з тилу

Мабуть, найбільш складний і найменш очевидний для власника карти, а тому найбільш небезпечний спосіб вкрасти гроші з рахунку - це дублікат сім-карти. На перший погляд, мова зовсім не йде про гроші, але насправді таким чином шахраї можуть отримати повний контроль над рахунками жертви.

Схема виглядає так. На мобільний власника карти, до неї прив'язаний, надходять дзвінки з невідомих номерів і СМС з проханням передзвонити від невідомих людей. Дзвінки або зриваються, або дзвонять придумують приводи, щоб власник карти їм передзвонив. Наприклад, у випадку з продажем товарів через сайти оголошень, так можуть дзвонити «покупці» у яких, правда, будуть постійні перебої зі зв'язком. Після цього на мобільний рахунок карткодержателя приходить поповнення на мінімальну суму від невідомої особи. І найближчим часом карта блокується.

За допомогою інформації про останні набрані номери, часу останнього дзвінка з номера і останньому поповненні шахраї блокують номер і замовляють у оператора дублікат сім-карти. Теоретично для виготовлення дубліката потрібно вказати безліч інформації: наприклад, дату першого дзвінка, або залишок на рахунку, а також пред'явити паспорт. На практиці ж співробітники оператора не завжди бувають настільки скрупульозні, а паспорт шахраї можуть пред'явити і підроблений (наприклад, загублений іншою особою).

За допомогою сім-карти і знаючи номер картки ПриватБанку, шахраї можуть за допомогою СМС-команд перевести кошти жертви на свою карту. Можуть і зняти готівку в банкоматі за допомогою послуги «Екстрені гроші». Правда, для цього їм потрібно буде дізнатися інші дані карткодержателя для ідентифікації по телефону.

Для потерпілого ситуація ускладнюється ще й тим, що пропажу грошей він часто виявляє через кілька днів після події. Адже СМС-повідомлення про списання він отримувати вже не може, а відразу про прив'язку мобільного номера карти до банківського рахунку може і не згадати.

Очевидно, щоб скористатися таким методом, шахраям потрібно дізнатися не тільки номер мобільного, але і як мінімум останні чотири цифри номера картки потенційної жертви, а то і весь її номер. Зробити це вони можуть одним з поширених способів - наприклад, представитися покупцем товару за оголошенням або співробітником банку.


  Проаналізувавши способи шахрайства, викладені вище, нескладно помітити, що в абсолютній більшості випадків шахраї крадуть гроші з картки «руками» самого карткодержателя. Піддатися на вмовляння шахраїв, назвати всі можливі секретні коди, самостійно перевести гроші через банкомат, а то й поповнити рахунок, щоб шахраям було, що красти, жертву змушують кілька факторів:

довіру до лже-співробітникові банку, який і так вже нібито знає інформацію про рахунок жертви і нібито має доступ до пін-коду. Насправді співробітники банку не знають пін-коди карт, і тим більше - одноразові паролі, які приходять в СМС;

мотивація обіцянкою вигоди: отримання переказу, вигідний продаж товару тощо;

заздалегідь обумовлена сума - наприклад, ціна товару, - і та, яка вказана в СМС-повідомленні від банку, зазвичай збігається, що ще раз розвіює сумніви жертви. А те, що домовлялися про зарахування, а відбулося списання, постраждалі часто не помічають;

абстрактне увагу. Наприклад, молоді мами, у яких шахраї вкрали гроші з карт для виплат, часто посилаються на те, що не прочитали текст СМС, оскільки «на руках плакала дитина»;

некомпетентність у банківських послугах. Шахраї часто пояснюють, що «додаткова ідентифікація» нібито потрібна для підтвердження переказу з корпоративного рахунку, з депозиту, з «колективного рахунки», «щоб гроші зараховані без проблем», що переклад не може бути зарахований на порожній рахунок тощо. Насправді ці пояснення не мають відношення до реальності.


Як би там не було, відповідальність за самостійну передачу своїх заощаджень в руки шахраям лежить на жертві. Для банку пояснення на кшталт «спросоння не прочитала текст СМС» - не достатній аргумент, щоб компенсувати вкрадені шахраями кошти. Тому власникам карт так важливо пам'ятати правила безпеки, що захищають їхні рахунки від зазіхань зловмисників.


Правила ці прямо випливають із описаних способів шахрайства:
  • для отримання переказу відправнику потрібно знати тільки номер карти і ваше ім'я. Паспортні дані, ІПН, дата народження та термін дії карти при цьому не потрібні. Якщо ви домовляєтеся, наприклад, про продаж товару - Не кличте покупцеві ніяких зайвих даних;
  •  
  • якщо вам телефонують нібито з банку і просять назвати особисті дані - це привід насторожитися. Якщо ви сумніваєтеся, чи дійсно вам дзвонить справжній співробітник - запитаєте, коли і в яке відділення ви можете підійти, щоб вирішити проблему особисто, а не по телефону;
  •  
  • Банки ніколи не проводять ідентифікацію власника картки при вихідному дзвінку - тільки якщо ви самі телефонуйте в банк. Крім того, пам'ятайте, що співробітники ПриватБанку не дзвонять з особистих мобільних номерів - тільки з номерів з кодом Дніпропетровська (056).
  •  
  • якесь б СМС-повідомлення ви не отримали від банку (з номера 10060) - завжди читайте його утримання;
  •  
  • ніколи не називайте третім особам (у тому числі співробітникам банку, а також знайомим, друзям, родичам, продавцям в магазині) пін-код від вашої карти, а також секретні одноразові коди;
  •  
  • «Ніколи не повідомляйте свій пін-код стороннім особам, у тому числі родичам. Банківські співробітники не мають права запитувати у вас пін-код. Чи не записуйте пін-код на картках », - рекомендує Тетяна Любимова, директор контакт-центр банку« Хрещатик ».
  •  
  • якщо співробітник банку (що представилися ним особа) пропонує вам по телефону допомогти в проведенні якихось дій з картою (наприклад, активувати в банкоматі) - наполягайте на проведенні їх у відділенні банку.
  •  
  • «Не прислухайтеся до порад сторонніх осіб при здійсненні операцій в банкоматі», - попереджає Тетяна Любимова. Якщо немає можливості відвідати відділення, і ви все ж вирішили скористатися чиєюсь допомогою, то принаймні будьте уважні і стежте за тим, які дії вибираєте в меню банкомата;
  •  
  • не публікуйте в соціальних мережах номер мобільного, прив'язаного до банківської карти, не вказуйте дату народження, адресу та іншу особисту інформацію.


Найчастіше жертви шахрайства дивуються: звідки шахраї знають про них так багато?

Найчастіше жертви шахрайства дивуються: звідки шахраї знають про них так багато? Насправді, за номером картки легко дізнатися ім'я її власника, ініціювавши грошовий переказ на карту в системі Приват24 або в терміналі. Потім по імені потенційної жертви в соцмережах шахраї можуть дізнатися її мобільний номер та інші дані, за допомогою яких вони і будуть надалі зображувати «всезнаючого» співробітника банку.

щоб уникнути дублювання вашої сім-карти, ніколи не передзвонюйте на невідомі номери. Особливо якщо дзвінки надходять часто і з різних номерів. Якщо є можливість - то краще перейти на контрактну форму обслуговування, тоді дублікат карти зможете отримати тільки ви. Як варіант - можна завести недорогий мобільний з окремим номером, який будете використовувати тільки для банківських послуг;

якщо ви втратили мобільний або сім-карта престала працювати, відразу ж заблокуйте прив'язані до цього номеру телефону банківські картки;

будьте в курсі послуг, які надаються по вашій карті, можливих способів шахрайства, вивчіть правила безпечного користування карткою. Найчастіше банки публікують таку інформацію на своїх сайтах, надають через розсилку, також можна стежити за інформацією на профільних сайтах. Багато жертв шахраїв, наприклад, нарікають на те, що не знали, що гроші з картки можна зняти і без її наявності.

Якщо уберегтися все ж не вдалося, і ваші гроші потрапили в руки шахраїв, то експерти рекомендують подавати скаргу в банк, а в деяких випадках - звертатися в міліцію. У деяких випадках гроші можна повернути через спеціальний механізм, передбачений платіжними системами. «Для українських власників карток MasterCard діє послуга Chargeback. Вона працює тоді, коли клієнт або банк-емітент несе фінансові втрати через помилки або неправомірних дій (порушень правил) еквайєра або торговця. У MasterCard розроблені спеціальні коди, які консолідують ряд однакових порушень - найбільш часто зустрічаються помилок », - розповідає Наталя Кангіна, менеджер з технологій представництва MasterCard Europe в Україні.

Правда, якщо виявиться, що власника картки сам передав конфіденційні дані шахраям, або вчинив операцію, підтверджену пін-кодом в банкоматі, то шанси повернути кошти будуть мінімальні. «Використовуючи претензійні механізми платіжних систем, клієнт може повернути свої гроші, приміром, якщо він замовляв товар в інтернет-магазині, а товар йому не прийшов. Або якщо з рахунку клієнта списали кошти за певну послугу (наприклад, в готелі), на яку він не погоджувався. Або якщо клієнт оплатив послугу, але не отримав її (наприклад, поповнення мобільного телефону) », - пояснює Ганна Макаренко, начальник управління розвитку продуктів Банку Кіпру.

В інших випадках власник карти може сподіватися в основному на добру волю банку. «Банк може відшкодувати кошти клієнту в тих випадках, які прописані в договорі, або на розсуд керівництва банку», - коментує Тетяна Ковач, начальник управління платіжних карт Єврогазбанку.

У любо випадку, якщо ви підозрюєте, що дані карти потрапили до шахраїв, або вже виявили пропажу коштів, то в першу чергу потрібно заблокувати карту. Якщо мова йде про шахрайство, то крім звернення в банк необхідно також написати заяву в міліцію. «Насамперед при виникненні серйозної підозри на здійснення шахрайських операцій з вашою платіжною карткою необхідно зв'язатися з банком і заблокувати карту.

Потім варто звернутися до МВС з відповідною заявою про шахрайські дії по відношенню до вас. Після цього заяву про спірну транзакції також подається в банк - відповідно до правил міжнародних платіжних систем і внутрішніми процедурами банк проведе розслідування і на підставі виявлених фактів приймає рішення про повернення коштів. Залежно від складності ситуації і наявності необхідності оскаржувати операцію в міжнародній платіжній системі, процес може зайняти до 3-4 місяців », - розповідає Олександр Конопатити, начальник управління захисту платіжних систем Форум Банку.

Варто відзначити, що багато з описаних способів шахрайства, як і заходи безпеки, залишаються актуальними для власників карток не тільки ПриватБанку, але й інших установ.


Материалы по теме:

Видеодетекторы движения

Видеорегистратор.

Объективы